Březen 2016

Anketa o diskriminaci žen

15. března 2016 v 10:22 | Vendula Rulcová
Začátkem měsíce března provedli studenti anketu na téma Gender a diskriminace žen. Ankety se zúčastnilo cca 100 respondentů.
Otázky byly následující:
1. Co je to gender?
2. V jakých oblastech jsou ženy v ČR diskriminovány?
3. Znáte české ženy, které se zasloužily o emancipaci ve vzdělávání žen nebo o emancipaci žen obecně?
4. Myslíte si, že jsou ženy v ČR diskriminovány ve vzdělávání?

Výsledky:
1. 60 procent respondentů odpovědělo správně, že gender je kulturní odlišení mužů a žen, 40 procent respondentů nevědělo.
2. Nejčetnější odpovědi byly:
- v platových podmínkách v zaměstnání
-ve vedení firem, muži mají vyšší funkce
-v armádě
- 30 procent si myslí, že nejsou diskriminovány nikde
3.Jména, která zazněla u velké části respondentů: Božena Němcová, Karolína Světlá, Magdalena Dobromila Rettigová
50 procent respondentů nikoho neznalo.
4. Všichni respondenti odpověděli, že ženy ve vzdělávání v ČR diskriminovány nejsou.

8.3.2016 Oslava Dne žen, křest komiksu

9. března 2016 v 10:22 | Vendula Rulcová







Dne 8.3. 2016 proběhla v Klubu 15 minut oslava MDŽ, která byla spojena se křtem komiksu o slavných ženách historie. Na programu bylo promítání filmu, beseda, tombola a křest komiksu.



Project websites

3. března 2016 v 11:43 | Vendula Rulcová
The link of project websites is:
https://sites.google.com/a/salesianos.edu/stop2genderdiscrimination/home

Details about project

3. března 2016 v 11:37 | Vendula Rulcová
Equity in education plays a key role in shaping education systems and developing societies. Girls' education is also essential for the achievement of quality learning relevant to the 21st century, including girls' transition to and performance in secondary school and beyond. Gender-based discrimination in education is both a cause and a consequence of deep-rooted disparities in society such as poverty, geographical isolation, ethnic background, disability, practices still prevent millions of girls form enrolling, completing and benefitting traditional attitudes and discriminatory education laws, policies, contents and from education.With this project we aim to create an avareness on this subject and announce discriminition through all kinds of social,cultural and artistic activities.
  • Subjects: Art, Citizenship, Drama, Foreign Languages, Social Studies / Sociology
  • Languages: EN
  • Pupil's age: 14 - 17
  • Tools to be used: Chat, e-mail, Forum, Other software (Powerpoint, video, pictures and drawings), Twinspace, Web publishing
  • Aims:
    -to strengthen their self-esteem allowing them to show their aptitudes and creativity by expressing different human feelings using the body...
  • Work process:
    Between years 2015 and 2017 we will follow a schedule and we have an activity for each month.Each month the...
  • Expected results:
    -to hook students to school by offering a closer sight of the educational setting according to their needs and interests -to...

SŠOGD PRAKTIK, s.r.o.

3. března 2016 v 10:43 | Vendula Rulcová
The Secondary School for Business, Gastronomy and Design PRAKTIK s.r.o. is the biggest private secondary school in Olomouc. It is situated ten minutes' walk away from the main train station in Olomouc and it is reachable by tram or several public bus lines.
Nowadays, the school offers seven branches - four apprentice branches for future cooks, waiters and bartenders, shop assistants and window dressers and three branches which are finished with the maturita leaving exam - these are merchants, cooks, waiters and designers.


Lets say STOP:Gender discrimination in education

3. března 2016 v 10:31 | Vendula Rulcová

About the Project



This Project, Let's Say Stop! to Gender Discrimination in Education, started in September 2015 and it will last until September 2017 as an Erasmus+ KA2 Strategic Partnership for Schools

We have satarted the project as six partners; Turkey (Çorum), Turkey (Sivas), Czech Republic, Spain, Italy and Romania


Equity in education plays a key role in shaping educational systems and developing societies. Girls' education is also essential for the achievement of quality learning relevant to the 21st century, including girls' transition to secondary schools and beyond and their performances. Gender-based discrimination in education is both a cause and a consequence of deep-rooted disparities in society such as poverty, geographical isolation, ethnic background, disability, traditional attitudes. Worldwide, discriminatory educational laws, policies, contents and practices still prevent millions of girls form enrolling, completing and benefiting from education. Girls' education is both quite an important right and a critical level to reach other development objectives.

Unfortunately girls continue to suffer from disadvantages and exclusion in educational systems throughout their lives. This prevents girls and women from exercising their own rights. They are also exposed to harmful practices such as early marriage and pregnancy, gender-based violence. Gender must be integrated at all levels of education, from early childhood to higher education, in formal and non-formal settings and from planning infrastructure to training teachers.

In this Project, "Let's Say Stop to Gender Discrimination in Education", our aim is to promote equal opportunities to quality learning, free from gender-based or other forms of discrimination. We intent to raise awareness on gender discrimination and support communities in their attempts of eliminating it.

On the project completion, we expect the following results:

- improvement in the use of foreign languages and ICT skills;

- promotion of equal opportunities for all students;

- change of mentality regarding gender discrimination;

- improvement of understanding and changing in a positive way the world around us;

- a better cooperation among students, teachers and local communities for achieving a common goal;

- endowment of students with the skills necessary to cope with a continuously changing world;

- improvement of schools' image in the local community, region, country.



Czech mobility for teachers

3. března 2016 v 10:27 | Vendula Rulcová
Our first transnational meeting was hold in Olomouc, Czech Republic between the dates 18-21 November 2015.

Here is the meeting report of Czech Mobility;


Meeting report: 1st transnational meeting of Erasmus+ project

Let´s say STOP! Gender discrimination in education ( 2015-1-CZ01-KA219-013860-1)

Date: 20th November

Place: Secondary school of business, gastronomy and design PRAKTIK Ltd.

Attendees:

Czech Republic: Vendula Rulcová, Kateřina Skladaná

Italy: Lucia del Core, Tiziana Alampresse

Romania: Alexandru Oprean, Ramona Gancea

Spain: Antonio Martínez, Esperanza Lamet

Turkey: Sahin Karaca, Hatice Oncul Donmez, Secil Tokatli, Abdülhalik Kürşat ARIK


Program:

1. Introduction of Secondary school of business, gastronomy and design PRAKTIK Ltd., school tour, meeting school management

2. Logo competition- Turkish logo draft won, it needs to be adjusted

3. Discussion of roles, responsibilities

u e-twinning- each participant makes the twin space on e-twinning portal

u web and blog- it will be made by Spain, each country will send their contributions (articles, pictures)

u google drive - will be set up by Spain for sharing supporting materials, important links

4. Discussion of project activities- according to a project timetable, following outputs were specified

u 8 th March 2016- each school will do a public inquiry about gender inequity situation in their country-3-5 survey questions will be created in advance on a RUBISTAR website, article about results will be posted on project website, pictures or videos from this output will be shared as well

u May- June 2016- articles about gender discrimination in education ( women who cannot attend school) in each country or in the world will be written, posted on the project website

u postponement of calendar to October 2016- calendar with pictures of students´artwork of important women fighting for education for everybody will be made, then the auction of the calendar will be organized and raised money will be sent to charity

5. Mobilities - each mobility will take 7 days in total, exact dates were specified

u Spanish mobility- 3rd-9th April 2016 - task for all schools- the name and short information about an educational activist - a woman who fights or fought for educational rights for everybody - will be sent to Spanish partner before the mobility and used for black-light theater (deadline-December 2015)

u Turkish mobility- 8th-14th May 2016- singing performance

u Italian mobility- 2nd half of September 2016 - will be specified later, medieval dancing will be performed on the streets

u Czech mobility- April 2017- still without an exact date, puppet workshop and play will be done

6. Teachers´meeting

u 2nd transnational meeting will be held in Romania from 6th-10th November 2016- outputs of the project will be discussed


27 th November 2015

Olomouc , Czech Republic
written by Vendula Rulcová, Kateřina Skladaná

Popis projektu

1. března 2016 v 12:24 | Vendula Rulcová
V letošním roce získala škola SŠOGD PRAKTIK s.r.o. v rámci evropské výzvy Erasmus+ projekt KA2 "Řekněmě STOP diskriminaci žen ve vzdělávání". Navážeme tak spolupráci se školami z Turecka (Mehmetcik anadolu lisesi z Corumu, Sarkisla fen lisesi ze Sivasu), Itálie (Ipsia Archimede z Barletty), Rumunska (Scoala gimnaziala z Valisoary) a Španělska (Centro San Juan Bosco z Kartageny). V průběhu let 2015-2017 se studenti podívají do zmíněných zemí, vytvoří výtvarná díla, která instalují ve veřejném prostoru, uspořádají konferenci o vzdělávání žen, budou iniciovat charitativní dražbu vlastního kalendáře nebo udělají anketu na dané téma.
Jak již napovídá název projektu, jde o to seznámit studenty i širokou veřejnost s otázkou rovných příležitostí pro ženy i muže v oblasti vzdělávání a následně při uplatnění na pracovním trhu. Hlavní myšlenka projektu vychází z názoru, že pokud nebudeme mít rovnost ve vzdělávání, nepodaří se nám nastolit rovnost ve společnosti v obecném měřítku. Vyloučení ze vzdělávání má negativní následky ve společenském měřítku: lidé bez vzdělání shání těžko práci, nevzdělané ženy jsou nuceny do manželství v příliš mladém věku a je velká pravděpodobnost, že jejich děti nebudou také posílány do škol. Cílem projektu je dát studentům příležitost seznámit se s touto problematikou, zapojit se do různých aktivit, sdílet a vyměňovat si zkušenosti se studenty z ostatních zemí a šířit poznatky o diskriminaci žen ve své zemi.

Vernisáž ve Druhém domově

1. března 2016 v 10:14 | Vendula Rulcová
Dne 11.12. 2015 proběhla v rámci projektu Erasmus + vernisáž studentských prací třídy VM2: Řekněme stop diskriminaci žen ve vzdělávání. V rámci této akce se uskutečnila přednáška o historii vzdělávání žen, kterou přednesla Mgr. Monika Bartošová z UP Olomouc, dále byl promítnut studentský film na dané téma. Svou návštěvou nás poctil i Mgr. Urbášek z Magistrátu města Olomouce. Plakáty vytvořené žáky byly přemístěny do foyer školy, kde i nadále upozorňují na stále přetrvávajíci genderovou nerovnost ve vzdělávání.

1. Mezinárodní meeting

1. března 2016 v 9:30 | Vendula Rulcová
1. Mezinárodní meeting se zahraničními partnery
Ve dnech 19.11.-21.11. 2015 proběhl první mezinárodní meeting s našimi zahraničními partnery z projektu KA2 Erasmus+: Řekněme STOP diskriminaci žen ve vzdělávání. Z Turecka, Španělska, Itálie a Rumunska k nám dorazilo 10 učitelů. Na programu byla prohlídka Prahou, přivítací party, prohlídka Olomouce a samozřejmě jednání nad jednotlivými projektovými výstupy. Jednání probíhalo na naší škole.